Etsi

Blogi

Voidis.fi / Kirsti Leppänen
Torstai, Elokuu 1, 2019

Viisi vinkkiä syksyn alkuun, kun äänenkuormitus lisääntyy.

Rohkaistu, innostu, keskity, hellitä...anna äänesi soida, kantaa ja kestää!


Lauantai, Toukokuu 11, 2019

Vinkkejä purennan alueen kireyksiä helpottamaan. Lue harjoitukset ensin läpi, valitse sieltä 2-3 mieleen jäänyttä vinkkiä, toista niitä muutaman päivän ajan pari kertaa per päivä. Lisää sen jälkeen yksi harjoitus kerrallaan, muista levätä välillä.  Seuraa myös pään ja kaularangan asentoa.

 


Lauantai, Toukokuu 11, 2019

Helppoja vinkkejä purennan rentouttamiseksi.

Tee liikkeet 5-8 kertaa, toista 5 kertaa. Pidä tauko jokaisen toistokerran jälkeen.

 


Keskiviikko, Toukokuu 1, 2019

Äänenkestävyys, lukuisten tutkimusten mukaan keväällä ja syksyllä, on kovalla koetuksella.

Syitä tähän on pitkäkestoinen kuormitus tai pitkä loma/lepokausi. Opettajilla yli kaksi kuukautta. Levon jälkeen äänihuulikudos joutuu äkkiseltään kovalle kuormitukselle, esimerkiksi naisilla äänihuulivärähdysten määrä työpäivän aikana voi nousta miljoonaan kertaan. Yleensä kouluvuoden aloitus sisältää kiirettä ja melua, niin nämä yhdessä ”kesäteräisen” ääntöelimistön kanssa voi saada aikaan turhan ison riskin äänen kannalta. Siispä mitä tehdä?


Keskiviikko, Toukokuu 1, 2019

Sopiva määrä stressiä sopivasti minussa eli rentoutumisen jalon taito. Stressi on jokaiselle liiankin tuttu seuralainen. 

Töiden ja kiireiden alettua viikot kuluvat liian nopeasti ja maanantain jälkeen on jo perjantai ovella. Oravanpyörässä ollaan, ja tuntuu siltä, ettei sitä pysäytä (taaskaan) mikään….Keho myös tottuu kiireeseen, ja se joutuu sopeutuu kiireen ehdoille.