Keskiviikko, Toukokuu 1, 2019, 15:19

Äänenkestävyys, lukuisten tutkimusten mukaan keväällä ja syksyllä, on kovalla koetuksella.

Syitä tähän on pitkäkestoinen kuormitus tai pitkä loma/lepokausi. Opettajilla yli kaksi kuukautta. Levon jälkeen äänihuulikudos joutuu äkkiseltään kovalle kuormitukselle, esimerkiksi naisilla äänihuulivärähdysten määrä työpäivän aikana voi nousta miljoonaan kertaan. Yleensä kouluvuoden aloitus sisältää kiirettä ja melua, niin nämä yhdessä ”kesäteräisen” ääntöelimistön kanssa voi saada aikaan turhan ison riskin äänen kannalta. Siispä mitä tehdä?

Ääniongelmien ennaltaehkäisyä voidaan verrata yleiseen terveyskunnon ylläpitämiseen. Optimaalinen terveyskunto sisältää terveysliikunnan ja kuntoliikunnan. Terveysliikuntaan kuuluu riittävän lihaskestävyyden, kehonliikkeiden hallinnan ja tasapainon sekä nivelten liikkuvuuden harjoittaminen ja toimintakyvyn ylläpitäminen. Kuntoliikunnan tavoitteena on parantaa suorituskykyä tai kuntoa laajemminkin. On myös sanottu, että hyvän terveyskunnon avulla selviämme liikaa väsymättä arkisista toiminnoista.

Optimaalinen äänihyvinvointi tulisi olla jokaisen ääntä käyttävän etuoikeus. Äänenhuoltoa voidaan verrata ”terveysliikuntaan”, ja systemaattista äänenharjoittamista ”kuntoliikuntaan”, koska äänentuottaminen on myös mitä suurimmassa määrin koko kehon asia.

Jotta keho toimisi koko äänentuoton tukena, olisi hyvä harjoittaa ja opetella harjoittamaan ääntä osana kehon eri liikkeitä. Ihminenhän on tunnetusti hyvin laiska, tai ainakin ”mulle tänne heti” -tyyppi. Kuitenkin fakta on se, että äänenharjoittaminen ja eri harjoitusten vaikutusten havainnointi ja sisäistäminen vie aikaa. Ja ainoastaan systemaattisella äänenharjoittamisella voidaan ylläpitää äänellistä toimintakykyä ja saada ääneen kestävyyttä hyvinkin kuormittavissa ääniammateissa.

Tässä muutama helppo käytännönvinkki äänenhuoltamiseksi.

Tee alkulämmittely. Esimerkiksi vartalonkierrot ja vuorohiihto rentouttavat kurkunpäätä ja purentalihaksia.
Avaa ääni lempeästi. Haukottele, hymistele ja hyräile heti aamulla. Toistele äänteitä: hmm-äännettä lempeästi. Voit vaihtaa äänteen ”maaammm, moooomm, muuuumm”-äänteeksi.
Tee R-harjoitus. Laita kädet kaulan ja niskan kohdalle ja sano rennosti HURR. Se aktivoi kehon omaa resonaatiota eli myötävärähtelyä, jonka avulla saadaan voimistettua puheääntä.
Huolehdi artikulaatiosta kieliharjoituksilla. Pese hampaita kielellä sisä- ja ulkopuolelta. Pyöritä kieltä suun sisällä ylänurkista alas.

LISÄKSI MUISTA
Vältä puhumasta korkealta, kovaa ja liian kauan.
Käytä mikrofonia suuressa tilassa ja taustamelussa.
Lepuuta ääntä flunssan, tulehduksen ja ylikuormituksen aikana.
Kosteuta äänihuulia. Juo joka päivä 1,5-2 litraa nestettä.
Jos ääniongelma jatkuu yli kaksi viikkoa, käänny äänihäiriöihin erikoistuneen lääkärin (foniatrin) puoleen.

Jos äänentuottoalueen, kaulan tai purennan alueen lihakset kiristävät, hae apua VoiceWell-hoidosta. Ks. hierojat www.voicewelltampere.fi 


Siispä tuumasta toimeen ja äänenhuolto osaksi arki rutiineja!


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
(c)2019, Kaikki oikeudet pidätetään