Keskiviikko, Toukokuu 1, 2019, 15:17

Sopiva määrä stressiä sopivasti minussa eli rentoutumisen jalon taito. Stressi on jokaiselle liiankin tuttu seuralainen. 

Töiden ja kiireiden alettua viikot kuluvat liian nopeasti ja maanantain jälkeen on jo perjantai ovella. Oravanpyörässä ollaan, ja tuntuu siltä, ettei sitä pysäytä (taaskaan) mikään….Keho myös tottuu kiireeseen, ja se joutuu sopeutuu kiireen ehdoille.

 

Pitkään jatkunut kiire saa aikaan unettomuutta, heräämisiä aamuyöllä, ja laajemminkin immuunijärjestelmään toimintahäiriöitä.  Jotain siis pitäisi tehdä…tai ehkä paremminkin H E L L I T  T Ä Ä  edes hetkeksi!

Rentoutumisen positiivisista vaikutuksista

Rentoutumisella on lukuisa määrä positiivia vaikutuksia. Se vilkastuttaa ääreisverenkiertoa, alentaa verenpainetta ja aktivoi luovaa alitajuntaa. Lisäksi se parantaa aineenvaihduntaa, helpottaa lihaskipuja ja nukahtamista sekä parantaa unen laatua. Rentoutumisen on todettu vähentävän ahdistuneisuutta, parantavan keskittymiskykyä ja se vähentää stressihormonien määrää ja lisää endorfiinin eritystä. Endorfiini on morfiinin kaltainen hormoni, jota syntyy etenkin aivolisäkkeessä. Endorfiinin tehtävänä on stressihormonitason vähentäminen, ja kivun lieventäminen. Iho, lihakset ja keho ilmaisevat ihmisen sisäistä ja ulkoista olotilaa. Stressin tiedetään saavan aikaan monenlaisia reaktioita kehossa (kipua, särkyä, hikoilua, kireitä ja kipeitä lihaksia), ja näiden oireiden vähentämiseksi/poistamiseksi ihminen tarvitsee työkaluja, jotta keho voi palautua työn ja arjen kuormituksesta. Ihmisen tulisi olla tietoinen omasta kehostaan ja sen osista/toimintakyvystä ja tulisi olla tietoinen myös siitä kuinka ruumis/keho jaksaa. Rentoutumisharjoituksilla voidaan kehittää itsetuntemusta ja kehotietoisuutta, ja näin voidaan löytää työkaluja myös rentoutumiseen. Toki jokaisella on oma tapa rentoutua, palautua…tässä yksi löytämäni oikein hyvä harjoitus.

K o k o  k e h o n  r e n t o u t u m i s h a r j o i t u s

”Käy makaamaan sängylle tai istu mukavaan tuoliin. Voit kuvitella, että kehosi koostuu monista pienistä ilmapalloista. Aloita jaloistasi  ja kuvittele, että siellä on venttiili, joka aukeaa. Ilma pakenee jaloistasi, kunnes jalkasi ovat aivan tyhjät ja litteinä sänkyä vasten. Kuvittele sitten, että rintasi kohdalla aukeaa samanlainen venttiili, joka päästää ilmat pois keskivartalosta. Vartalosi painuu sänkyä tai tuolia vasten ihanan kevyesti ja rennosti. Sama toistuu käsiesi, niskasi ja pääsi kohdalla, kunnes olet aivan rento.

Anna kehollesi joku merkki, kun olet rentoutunut. Voit tuoda vaikkapa etusormen ja peukalon yhteen kevyesti tai keksiä jonkin muun sopivan merkin. Kun annat merkin kehollesi joka kerran rentoutuessasi, alkaa kehosi oppia merkin kautta rentoutumaan koko ajan nopeammin. Myöhemmin voit toistaa merkin vaikkapa tentissä tai tiukassa palaverissa töissä.”

Lisää aiheesta löytyy mm. The Psycho-Cybernetics Foundation: Zero Resistance Living,


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
(c)2019, Kaikki oikeudet pidätetään