Lauantai, Toukokuu 11, 2019, 16:57

Vinkkejä purennan alueen kireyksiä helpottamaan. Lue harjoitukset ensin läpi, valitse sieltä 2-3 mieleen jäänyttä vinkkiä, toista niitä muutaman päivän ajan pari kertaa per päivä. Lisää sen jälkeen yksi harjoitus kerrallaan, muista levätä välillä.  Seuraa myös pään ja kaularangan asentoa.

 

Jumppaohjeita leualle

1. Rentoudu ja pidä olkapääsi alhaalla. Sano mmm… ilman, että hampaat koskettavat toisiaan. Sen jälkeen verryttele leukaasi liikuttamalla sitä ylös, alas ja molemmille sivuille.


2. Haukottele mahdollisimman rennosti, päästä leukojen alueen jännitykset samalla irti. Älä pidätä haukotusta vaan nauti siitä

3. Aloita varsinaiset harjoitukset avaus- ja sulkemisliikkeillä. Avaa leukaa työntämällä leukaa hiukan eteenpäin (tee liuku eteenpäin), sen jälkeen kiertoliike alas ja liu’ulla leuka niin auki kuin mahdollisista (ikäänkuin piirtäisit leuankärjellä u:n liikkeen), tee liikettä muutama kerta peräkkäin. 


4. Kuvittele, että pureskelet toffeepalaa, jossa annat koko suun ja leukojen alueen liikkua.


5. Työnnä leukaasi mahdollisimman pitkälle eteen  ja molemmille sivuille niskaa liikuttamatta. Pidä leukaa muutaman sekunnin ajan ääriasennossa. Koeta välttää jännityksiä leuan alueella, tee liike mahdollisimman hitaasti samalla voit tuntea venytystä leuan ja purennan lihaksissa. Kuvittele, että sinulla on pienet jouset poskihampaiden välissä jotka eivät salli hampaiden yhteen menoa. Tavoittena on avata suuta purentalihasten avulla niin että ne "jouset" venyttävät tai lisäävät purentalihaksiin pituutta. 
Tee liike molempiin suuntiin hitaasti, jotta vastalihakset myös aktivoituvat. Tee liikkeet ensin vapaasti ja sitten vastustaen liikkeitä kahdella sormella.


6. Avaa suusi ihan auki ja yritä sulkea samalla vastustaen liikettä sormilla.  Pidä leukasi tässä asennossa muutaman sekunnin ajan.
Venytä suuta aukiasennossa asettamalla sormet hampaiden väliin.
Tee jokainen liike kymmenen kertaa harjoituskertaa kohti ja koko liikesarja kahdesti päivässä. Pidä harjoitusvoimat lihaksille ja leukanivelille sopivina. Voimistelu ei saa tuottaa kipua.

7. Laita molemmat kädet poskien kohdille ja vedä kevyesti leukaa alaspäin. Anna suunaueta käsien liikkuessa alaspäin. Pidä leuka löysän rentona, vapaana ja pudota ilme hölmöksi
Pidä toisen käden peukalolla ja sormilla leuasta kiinni, ja vie päätä taaksepäin ja  annayläleuan kohota ja alaleuan pudota (pidä sormilla kiinni). Tunne tila suussa ja hampaiden välissä. Muista pitää kieli rentona.

8. Lopuksi; Lepää ja rentoudu harjoitusten päätteeksi kymmenen minuutin ajan.

(kooste käypä hoito ja Martin, S., Darnley, L: The Teaching Voice, käännös Kicka Leppänen)


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
(c)2019, Kaikki oikeudet pidätetään